For those who dare to think

Machon Shilo

Our classes

Weekly

Thursday, 8pm
Parsha and Rambam with Rav Avi Grossman
Kochav Yaakov and Zoom

Monthly

Rosh Hodesh
Topical shiur with HaRav Bar Hayim
Givat Shaul

Interested in participating in a class?

Click here to join our whatsapp group with in person and zoom details for all of our classes

Missed a class?

No worries! We have a complete archive of all Machon Shilo classes!

Click here to view the archive. Older shiurim are available as mp3 files, while newer shiurim are available on youtube.

Announcements

  • Overwhelmed to Overjoyed

    Mach 10-14 with Rebbetzin Grossman – Harmonize your marriage and bussiness

  • Preparing for Qorban Pesah – 5784

    Rav Grossman, author of Haggadat HaPesah, offers a fascinating presentation on Qorban Pesah.

  • להקריב איל במקום את הבן

    “דף הבית” ב-‘מקור ראשון’

    מרינה סוקול
    השבוע, עם תום השבעה על בננו שנפל בעזה, עלינו להר הבית כקריאת כיוון לאומית

    ביום שלישי, מיד עם תום השבעה, עלינו להר הבית. זה המקום שאליו עולים בטוב ובמוטב, פעם להודות ופעם להתנחם. היה כל כך ברור לנו שאנחנו צריכים לעלות עד שאני לא לגמרי מסוגלת להסביר למה. הלכנו שם בכיוון ההפוך, נגד כיוון השעון, כמאמר המשנה במסכת מידות (ב,ב) “כל הנכנסין להר הבית נכנסין דרך ימין ומקיפין ויוצאין דרך שמאל, חוץ ממי שאירעו דבר שהוא מקיף לשמאל”. כמאמר המשנה שם שאלו אותנו “מה לכם מקיפים לשמאל?”. השבנו שאנחנו אבלים, ובתגובה ברכו אותנו בנוסח הנהוג “השוכן במקום הזה ינחמכם”.
    שכלתי את הבן שלי במלחמה הזו, והמלחמה היא על הר הבית. אנחנו צריכים להקריב שם קרבנות. מכיוון שאיננו עושים זאת, אנחנו נאלצים להקריב לה’ את טובי הבנים שלנו. את הטובים ביותר. הביטו על הנופלים, הם הטובים ביותר, כי אסור לנו להקריב לה’ קרבנות מסוג ב’.
    כבר יותר מ-15 שנים אני משתדלת לעלות להר הבית לא פחות מפעם בחודש. כשהחלה המלחמה התחלתי לעלות להר בכל שבוע. הרגשתי צורך להתפלל שם לניצחון. חלק גדול ממשפחתנו עולה להר בקביעות. עוד מגיל צעיר לקחנו את ילדינו להר. גם ישראל הי”ד היה עולה להר. הוא התגורר בירושלים כסטודנט באוניברסיטה העברית ולכן עלה מפעם לפעם. הוא לא אהב להצטלם ולכן לא תמיד ידענו על כך.
    הציבור שלנו מזניח את הר הבית. רבים מתפללים להשבת הקרבנות אבל אינם מאמינים במה שהם אומרים. זה עניין שעלה כמה פעמים גם במהלך השבעה. חשוב לנו להעלות את המודעות לכך שבניגוד לנוסח תפילת מוסף של המועדים, אנחנו כבר יכולים לעלות להר הבית ולעשות שם את חובותינו. העובדה שאיננו עושים זאת נזקפת לנו כחטא.
    הקשר בין המלחמה הזו לבין הר הבית ברור ומובהק. המלחמה היא דתית, קרב חזיתי בין האסלאם לבין היהדות. הערבים יודעים שהם נלחמים על אל אקצה. תמונת כיפת הסלע מצויה בכל בית אצלם. גם בבית שהבן שלי נפל בו, ליד חאן יונס, היתה תמונה של כיפת הסלע. בכל ארון מצויים מדים של חמאס. הם יודעים למה הם נלחמים, אבל אנחנו חושבים בטעות שאם נספק להם עוד קצת מזון, סולר או קליטה סלולרית הם לא יילחמו בנו. אנחנו חושבים שנוכל להמשיך לחיות כך את חיינו ללא מטרה ברורה, אבל זה לא נכון. לא נוכל. דרושה מטרה. אם היעד שלהם הוא כיפת הסלע, המטרה שלנו צריכה להיות בית המקדש.
    בעקבות המלחמה בהחלט גדל הסיכוי שרבים בעם יבינו סוף סוף שהר הבית הוא לב העניין. אולם לצערי לא רבים בציבור מסוגלים להכיל דיבור על קרבנות מבעלי חיים. הם אינם שמים לב שאנחנו כבר מקריבים קרבנות אדם. גם השבוע נפלו לנו חללים. כמו בעקידת יצחק, במקום לעקוד את הבנים יש לעקוד איל, אבל אנחנו עושים שוב ושוב את אותו הדבר ומצפים לתוצאה שונה. אם אנחנו גם כך במלחמה עם הערבים, אין סכנה שצעד כזה או אחר שלנו בהר הבית יבעיר את המזרח התיכון. הוא בוער גם כך.
    חשוב לציין שמשטרת ההר לא קיבלה השבוע את פנינו באופן ראוי. אפילו צעד של מה בכך כמו הליכה בכיוון ההפוך כדרישת ההלכה, גררה תוקפנות ונענתה בסירוב. נאלצנו להסתפק במקטע קצר במקום בהקפה מלאה “דרך שמאל”. שניים שנלוו אלינו וברכו ברכת כהנים נעצרו. תלמיד שלי שעלה ההרה בפעם הראשונה לא הצליח להבין כיצד ייתכן שבישראל עוצרים אדם בגלל שברך ברכת כהנים. זה הזוי.
    כשהאב השכול ביקש לסייע לשני העצורים מפקד ההר דחף אותו, ובחתן שלנו, פרופ’ אלי סלוצקין מאוניברסיטת בר אילן, השוטרים נהגו באלימות מקוממת. כך לא נוהגים באזרחים במדינה יהודית ודמוקרטית, ובוודאי לא במקום הקדוש ביותר עבורם. אבל בטח ובטח שלא נוהגים כך במשפחה שכולה. לצערנו, כעולים ותיקים להר אנחנו כבר מנוסים ביחס הזה.
    ישראל הי”ד אמר תמיד שהעם שלנו מורכב מאריות ואילו המנהיגות – מחמורים. ההנהגה שלנו – הממשלה וכל הצמרת המדינית והצבאית – איננה חותרת לניצחון. שום דבר יהודי לא מעניין אותה. היא שבויה בתפיסה מקובעת שמעוניינת בעוד מאותו הדבר. בשבילם המצב הנוכחי, של “קצת מלחמה” ובלי הכרעה, הוא טוב מאוד. הרי אם המלחמה תסתיים ההנהגה תאלץ לתת דין וחשבון. התפיסה שלהם נכשלה אבל הם עוד ממשיכים לפסוע לאורה אל מבוי סתום. כפי שבעזה לא חותרים להכרעה במלחמה, גם בהר הבית לא חותרים להכרעה. אם אנחנו נקריב בהר קרבנות, האויב שלנו כבר לא יהיה שם.
    • הכותבת היא אמו של חלל צה”ל ישראל סוקול שנפל בקרב בדרום רצועת עזה.

Past events

  • Sukkoth event, 5784

    Machon Shilo held two events for sukkoth this year. The first with Rav David Bar Hayim and the second with Rav Avi Grossman. Much Tora and simha was shared at these events.

    Videos from the events have been uploaded to our youtube. Join our whatsapp group to see announcements of similar events in the future.

Scroll to Top